GuidePedia

Kuwait untuk pertama kalinya melakukan pelaksanaan hukuman mati dalam kurun enam tahun terakhir. Pejabat berita rasmi Kuwait, KUNA, memberitahu ketiga banduan-satu warga Saudi, satu warga Pakistan, dan satu lelaki Arab tanpa kewarganegaraan-dihukum gantung di rumah tahanan pusat, di barat ibu negara Kuwait City.


 
 
Ketiga-tiga mereka sebelum ini dinyatakan bersalah melakukan pembunuhan.
Warga Saudi, Faisal al-Oteibi, dinyatakan membunuh sesama warga Saudi sementara warga Pakistan, Parvez Ghulam dinyatakan bertanggung jawab dalam kes tewasnya suami-isteri warga Kuwait.
Dhaher al-Oteibi, lelaki Arab yang tidak mempunyai kewarganegaraan dinyatakan bersalah menembak dan membunuh isteri dan lima anaknya.

Tidak ada penjelasan mengapa pelaksanaan hukuman mati terhenti sejak 2007.
Menurut media tempatan lebih 40 orang dijatuhi hukuman mati, termasuk satu orang wanita yang dinyatakan bersalah membakar khemah majlis perkahwinan, yang menewaskan 57 orang pada 2009.
Pelaksanaan hukuman mati ini menunggu keputusan akhir daripada emir Kuwait.



 

Mengikut undang-undang, emir mempunyai hak menukar hukuman mati menjadi hukuman penjara seumur hidup. Sejak melaksanakan hukuman mati pada pertengahan 1960-an, Kuwait telah melaksanakan 72 banduan, tiga di antaranya warga asing, kata agensi berita AFP.  Sebahagian besar tersangkut kes pembunuhan atau penyeludupan dadah.


Beli yuk ?

 
Top