GuidePedia

Di angkasa lepas, tiada siapa yang boleh mendengar anda menjerit - sekurang-kurangnya itulah gambaran bagaimana Hollywood mengangkat martabat filem blockbuster "Alien" pada 1979. Tetapi apa yang berlaku jika anda menangis di angkasa lepas? Air mata anda akan mengalir kebawah, terapung atau tidak keluar langsung?


Dalam satu video terbaru, komander ISS Chris Hadfield menunjukkan air mata sifar-G. Keputusan eksperimen itu mungkin tidak seperti apa yang anda harapkan.

Dalam video itu, Hadfield mengatakan dia tidak dapat menangis walaupun telah berusaha menzahirkannya - jadi dia mengambil sebuah botol air dan memercikkan dirinya dengan sejumlah air ke mata.  


Apa yang berlaku seterusnya? Disebabkan di angkasa lepas tiada graviti untuk menyebabkan "air mata" untuk jatuh, mereka hanya membentuk lopak berkilauan di bawah mata Hadfield ini.

"Saya boleh meletakkan lebih banyak air," Hadfield berkata dia memberikan matanya percikan air kedua, "jadi jika anda terus menangis, anda baru sahaja berakhir dengan bola air yang lebih besar dan lebih besar air di dalam mata anda, sehingga akhirnya ia melintasi seluruh hidung dan masuk ke dalam mata anda yang lain, atau menyejat atau mungkin merebak ke atas pipi anda, atau anda mengambil tuala untuk mengeringkannya. "


sumber: http://www.huffingtonpost.com
Dapatkan Wisbenbae versi Android,GRATIS di SINI ! 
Lihat yg lebih 'menarik' di sini !

Beli yuk ?

 
Top