GuidePedia

Foto : Rumah keluarga Liao (Daily Mail)

BEIJING - Demi pendidikan putranya yang masih kecil, Liao Xiaoming dan Wang Xuanna pindah ke Kota Guangzhou, China. Kedua pasangan ini bekerja sebagai seorang pembersih toilet, namun kerana sewa rumah mahal, mereka memutuskan untuk membangun rumah di samping toilet tempat mereka bekerja.

Dengan menjadi seorang petugas pembersih toilet, mereka mendapatkan tunjangan berupa pendidikan percuma bagi putranya untuk sembilan tahun. Mereka berharap, dengan pendidikan yang baik, putranya dapat memiliki penghasilan yang besar di masa depan.

Liao dan Wang sendiri memiliki rumah besar di kampung halamannya dan sawah. Namun kedua pasangan itu memutuskan untuk hidup di Beijing demi putranya.

"Bila bukan kerana pendidikan putra kami, kami tidak akan mengambil pekerjaan ini. Gaji pekerjaan ini sangat kecil, kami boleh mendapat penghasilan yang jauh lebih besar di desa dengan bertani dan beternak babi. Kami juga memiliki rumah yang lebih besar," ujar Liao, seperti dikutip Sina News, Khamis (22/11/2012).

Mereka membangun rumah tepat di sebelah toilet yang dibersihkannya setiap hari. Rumah itu sangat kecil, namun memiliki dua lantai. Untuk masuk ke dalam rumahnya, mereka harus melalui sebuah terowongan kecil.

Dalam rumah kecil itu, ada tempat tidur yang cukup untuk ditempati dua orang dan ruang belajar, serta tempat tidur bagi putranya. Rumah kecil tersebut juga dilengkapi dapur dan ruang berkumpul.

Selama ini, mereka memanfaatkan toilet khusus bagi orang cacat untuk keperluan MCK. Gaji yang didapatkan oleh kedua pasangan itu hanyalah 3 ribu Yuan per bulan. Mereka cukup kesulitan untuk menyewa sebuah apartment di Beijing.

"Kebahagiaan bukanlah kerana wang. Kebahagiaan adalah memiliki keluarga yang saling mencintai. Saya bahagia kerana suami saya selalu memperdulikan saya dan putra saya adalah seorang anak yang baik," ujar Wang.

Meski mereka tidak sanggup menyewa apartment atau tempat tinggal lainnya, mereka masih boleh membawa laptopnya. Mereka juga mendapat akses elektrik yang cukup baik di tempat tinggalnya yang sangat kecil


Lihat yg lebih 'menarik' di sini !

Beli yuk ?

 
Top